manfaat sujud

Rate This
Quantcast

Sujud legakan sistem pernafasan.  Mungkin banyak di kalangan umat Islam tidak sadar
mengenai berbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sadari bahwa tiada sesuatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malah setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalu tidak terjangkau oleh akal manusia.
Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, yaitu sujud fisik seperti ketika sholat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangan Nya. Ulama mengatakan sujud ketika sholat adalah waktu dimana manusia berada paling hampir dekat dengan Allah s.w.t. dan mereka menyarankan kita untuk bersujud lebih lama.

Hikmah lainnya, sujud dapat melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan posisi organ dalam tubuh ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud juga dapat :
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang keluar sedikit dari tempat asalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangi sakit ketika haid.
- melegakan paru-paru dari ketegangan.
- mengurangi kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk beristirahat dan mengimbangkan sekitar bagian belakang tubuh.
- meringankan bagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun dari sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara otomatis memastikan kelancaran perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit.
- mengurangkan kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asalnya serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).
- organ terpenting yaitu otak manusia menerima banyak bekalan/ pasokan darah dan oksigen.
- menghindarkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit saluran darah dan sebagainya.
Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takabur dan sebagainya.
Dari segi pengobatan, kesan sujud yang lama akan menambah kekuatan aliran darah ke otak yang dapat menghindarkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekaligus menguatkan mentalitas seseorang.
Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.
Rasulullah saw bersabda maksudnya: “Siapa yang menjurusi satu jalan untuk mencari
ilmu nescaya Allah akan mempermudahkan padanya jalan ke syurga.” (Sahih Muslim)

Komentar

Postingan populer dari blog ini

PEMBELAJARAN DENGAN EKSPLORASI, ELABORASI, DAN KONFIRMASI

Penilaian Kelas

struktur kalimat pelengkap